Blog kategorie

Top 5 najbardziej kalorycznych orzechów

Top 5 najbardziej kalorycznych orzechów

Przyjrzyjmy się najbardziej kalorycznym gatunkom orzechów jadalnych oraz sprawdźmy, z czym je jeść. Jakie ciekawe połączenia smaków warto wypróbować w kulinarnych wariacjach?

Orzechy to bogactwo składników, licznych witamin, ale w dużej mierze również ważne źródło energii. Co ważne, wysoka kaloryczność orzechów nie powinna odstraszać osób dbających o linię. Dietetycy wręcz zachęcają do tego, by włączać te produkty do swojego codziennego menu. W dobrze zbilansowanej diecie orzechy nie będą powodowały przyrostu masy ciała, szczególnie jedzone z umiarem. Pomogą jednocześnie wzbogacić jadłospis o istotne mikroelementy, witaminy oraz kwasy tłuszczowe omega-3, Warto je stosować jako zdrową przekąskę, ale mogą być również fantastycznym dodatkiem do wielu potraw, zarówno tych na słodko, jak i wytrawnych.

1. Orzechy makadamia

Zaszczytne pierwsze miejsce bezsprzecznie zajmują orzechy makadamia. Zawierają aż 715 kcal/100 g, a jeden przeciętny orzech waży ok. 3 g. Zaleca się spożywanie do 10 orzechów makadamia dziennie. Z czym je jeść? Poza wersją surową możesz je dodać do porannej owsianki, ciast oraz innych słodkich wypieków. Spotykamy je również w roli składnika szynki dojrzewającej oraz różnych gatunków serów. Ich słodki, lekko maślany posmak fantastycznie przełamuje słone potrawy. Do jakich dań możesz dodać orzechy makadamia? Proponujemy:

  • makaron z kurczakiem,
  • risotto,
  • małże z makaronem,
  • sos do takich ryb, jak halibut lub dorsz,
  • czekolada gorzka bądź mleczna,
  • drink (dodaj orzechy makadamia do burbonu, rumu, brandy),
  • sałatki owocowe i warzywne,
  • dania z duszonymi warzywami,
  • pesto.

2. Orzechy brazylijskie

W Brazylii określane są mianem brazylijskiego złota. Znajdziesz w nich aż 656 kcal/100 g, a waga jednego orzecha osiąga około 4 g. Jeden orzech brazylijski dostarcza zatem aż 26 kcal. Oczywiście śmiało możesz sięgać po nie samodzielnie albo dodać kilka sztuk do owsianki, musli, czy mieszanki owocowej, którą zalejesz jogurtem naturalnym. Ich delikatny, podobny do migdałów smak sprawia, że doskonale nadają się po sparzeniu i rozdrobnieniu lub nawet zmieleniu do sałatek, ciast, ciasteczek. Orzechy brazylijskie spotykamy w kuchniach świata, potrawach z Peru, Boliwii, Wenezueli, Kolumbii i oczywiście Brazylii. Wypróbuj z ich dodatkiem takie przysmaki, jak:

  • brownie z gruszką,
  • chlebek bananowy,
  • czekolada,
  • dressing do mięs i ryb z dodatkiem rozmarynu, pieprzy cayenne, soli morskiej i dobrej oliwy,
  • pesto do makaronu,
  • sos słodko - ostry z czerwoną papryką, brązowym cukrem i miodem,
  • dania z cheddarem lub parmezanem,
  • karpatka z orzechami.

3. Orzechy laskowe

Trzecie miejsce na podium zajmują nasze rodzime orzechy laskowe z wynikiem 671 kcal/100 g. Pojedyncza sztuka waży około 5 g, zatem w garści tego przysmaku zawiera się aż 200 kcal, ale towarzyszy im duża dawka nienasyconych kwasów tłuszczowych, witaminy E oraz innych niezbędnych dla zdrowia składników. Orzechy laskowe stosowały już w kuchni polskiej nasze prababcie. Dodawały je do słodkich wypieków, deserów, lodów, czekolady, domowego chleba na zakwasie, sosów i sałatek. W połączeniu z innymi orzechami, nasionami słonecznika, rodzynkami orzechy laskowe stanowiły element musli oraz tradycyjnych ciast bakaliowych. Szukasz ciekawych połączeń i nowych smaków? Wypróbuj zatem orzechy laskowe jako składnik:

  • piernika,
  • pierogów z nadzieniem czekoladowo - orzechowym,
  • makaronu z brukselką i brokułem,
  • nalewki,
  • sałatki z rukolą i pomidorkami koktajlowymi,
  • panierki do smażonego dorsza,
  • tureckiego sosu z czosnkiem, okruchów chleba, oliwy i octu winnego.

4. Orzechy włoskie

Pora na kolejne orzechy z listy najbardziej popularnych i znanych w Polsce od pokoleń. Orzechy włoskie to aż 665 kcal/100 g, przy czym jedna średnia sztuka waży ok. 4 g. Chyba każdy w naszym kraju już w dzieciństwie miał okazję poznać słodko-gorzki smak tego gatunku orzechów. Babcie przyrządzały z ich udziałem ciasto orzechowe, tort orzechowy, dodawały je do makowca, jabłecznika oraz sernika. Orzechy włoskie świetnie wpisują się w dania kuchni wegańskiej, jako element farszu do cukinii lub papryki. Wypróbuj je w:

  • nalewce,
  • sałatce z gruszką, szynką parmeńską i serem pleśniowym,
  • chlebie,
  • panierce do pieczonego halibuta,
  • pasztecie z cukinii,
  • sałatce z buraczkami,
  • risotto z dynią,
  • bazyliowym pesto,
  • bananowcu,
  • jajecznicy,
  • babeczkach czekoladowych.

5. Migdały

Naszą listę top 5 najbardziej kalorycznych orzechów zamykają migdały zawierające 572 kcal/100g. Są lekkie, bo jedna sztuka waży zaledwie 1 g. Słodkawy posmak tych orzechów jest bardzo charakterystyczny i świetnie urozmaica dania zarówno słodkie, jak również wytrawne. Najczęściej spotykamy migdały w ciastach, kutii wigilijnej, łazankach, batonikach owsianych, mieszankach musli. Płatki migdałowe bywają także elementem panierki do mięs i serów. Hiszpanie robią z migdałów zupę, a Włosi pesto. Aktualnie bardzo popularnym zamiennikiem mleka krowiego jest napój migdałowy, osoby zaś, które nie jedzą glutenu, zastępują mąkę pszenną mąką migdałową. Wartymi wypróbowania połączeniami smakowymi są także migdały w:

  • pesto z zielonego groszku,
  • cieście czekoladowym z gruszką,
  • tarcie z brzoskwiniami,
  • sałatce z mango i szpinakiem,
  • sałatce z cukinii,
  • mazurku z masą krówkową,
  • sałatce z kurczakiem i winogronem,
  • babeczkach z porzeczkami,
  • serniku na zimno z truskawkami.

Oczywiście musisz pamiętać, że orzechy są grupą silnie uczulającą. Zanim podasz komuś danie z orzechami, szczególnie takie, w którym by się ich nie spodziewał, upewnij się, że nie wywołają u niego reakcji alergicznej.

 

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium